dagje wellness tips

Een geslaagde wellness-dag met dit 10-stappenplan

Een verblijf in de zwembadvilla in Arcen kan natuurlijk niet zonder een dagje relaxen in het souterrain. Volg deze 10 stappen en je eigen wellness dag kan niet mislukken.

  1. Een goede voorbereiding is het halve werk

Wat mag er zeker niet ontbreken in je weekendtas: fijne handdoeken (tenminste 2), slippers, badjas, je favoriete doucheschuim en bodylotion, shampoo en cremespoeling, een scrub voor je lijf en/of voeten, gezichts- of haarmasker, nagellak en wat tijdschriften of een heerlijk boek.

  1. Opwarmen en koelen

Neem alle spullen die je nodig hebt mee naar het wellnesssouterrain. Het is handig twee handdoeken mee te nemen. Eén om af te drogen en één om op te liggen in de sauna en het ligbed. Tip: een hamamdoek droogt supersnel en neemt niet veel plaats in je koffer in!

Vergeet niet de koelkast te vullen met lekkere dranken en iets (lichts) te eten. Zet de sauna aan op de juiste temperatuur. 80-90 graden is een temperatuur die iedereen goed kan verdragen. Het  duurt ongeveer 20 minuten voor de sauna op de juiste temperatuur is.

  1. Klaar voor de start?

Niet voordat je lekker gedoucht hebt! Als je wilt kun je daarbij de sunshower aanzetten voor een spierontspanning (infrarood-stand) of kleurtje (UV-stand). Vergeet bij de laatste niet het brilletje op te zetten dat je van receptie hebt gekregen. Zo bescherm je je ogen tegen de UV-straling. Het is belangrijk dat je je na het douchen goed afdroogt, anders kun je in de sauna niet zweten en dat is juist de bedoeling. Een toiletbezoek vóór de saunagang is ook aan te raden.

  1. Sauna

Voor je start met de sauna, is het goed je voeten voor te warmen met de douche. Zo bereid je je lichaam voor op de warmte in de sauna.

In de sauna leg je je droge handdoek waar je wilt gaan zitten of liggen. Voor een gelijkmatige opwarming van je lijf zet je je voeten op dezelfde hoogte als je billen. Draai de zandloper om, zodat je de tijd bij kunt houden. Zes minuten is de minimale duur voor een saunagang, 15 minuten maximaal. Je houdt het vol, zolang jij het prettig vindt.

Denk erom, hoe hoger, hoe warmer. Dus zitten op de bovenste bank is het warmst en liggen op de onderste bank het minst warm.

Om eventuele duizeligheid te voorkomen, is het raadzaam om de laatste minuten zittend op de onderste bank door te brengen.

  1. Brrrr, iieieiek…!

Tja, dit is niet ons favoriete onderdeel, maar het is wel heel erg nodig om te voorkomen dat je je niet goed gaat voelen door de warmte. Wellness weet je nog?

Zodra je uit de sauna komt, loop je naar buiten om frisse lucht in te ademen. In de zitkuil kun je beschut staan of zitten, maar je kunt er ook voor kiezen even door de tuin te wandelen. Neem hier ongeveer 10 minuten de tijd voor.

Daarna ga je onder de douche en zet je de temperatuur op koud. Niet smokkelen en vergeet niet ook je hoofd af te koelen. Het is even een dingetje (brrrr), maar echt belangrijk! Tenslotte spoel je je voeten weer af met warm water.

  1. Rusten en drinken

Dan is het tijd voor rust. Neem hier tenminste 15 minuten de tijd voor. Meer mag natuurlijk ook. Je lichaam heeft de rust nodig om de warmte af te voeren. Met iets te drinken, breng je het vochtgehalte van je lijf weer op peil. Water is natuurlijk erg goed, maar een sapje of fruit gaat er vast ook wel in.

Tijdens deze pauze kun je wat lezen, iets lichts eten of rustig een paar baantjes (rustig!) zwemmen in het zwembad.

  1. Nog een keer, nog een keer

Na de nodige rust herhaal je de saunaronde vanaf stap 4. Vaak wordt een saunagang twee of drie keer herhaald.

  1. Cleaning up

In de pauze’s tussen de saunarondes, neem je de tijd nemen om jezelf extra te verwennen met een scrub. Door de warmte van de sauna en het zweet komen de dode huidcellen extra goed los, zodat je daarna een perzikzachte huid hebt. Ook voor de mannen is dit een aanrader! Of lak je teennagels, dan moet je zeker even je rust nemen en sla je twee vliegen in één klap.

  1. Bubbels

    Wanneer je niet meer in de sauna gaat of wanneer je een extra lange tijd gerust hebt, kun je verder ontspannen in de buitenjacuzzi. De jets kun je zacht of harder laten bubbelen. Er zijn zit- en ligplaatsen en wanneer je af en toe van plaats wisselt, wordt je hele lijf gemasseerd door de waterstralen. De ultieme ontspanning!

    Wil je iets actievers, dan kun je je in het zwembad uitleven. Bijvoorbeeld door tegen de jetstream op te zwemmen. Lukt het jou om de kant aan te tikken? Maar, alleen als je weer goed bent uitgerust na het saunabezoek!

  2. Rozig

Ben je dan helemaal rozig na het zwemmen, zweten en bubbelen, neem dan de allerlaatste douche. Geef je haren extra aandacht met een crèmespoeling, want die kunnen door de sauna droog aanvoelen. Tot slot smeer je jezelf in met je favoriete bodylotion. Wat een heerlijke spa-dag heb je jezelf gegeven.

Wanneer weer?

 

Totale duur: één saunagang (stap 3 t/m 6) duurt ongeveer anderhalf uur tot twee uur.